De Stedelijke Harmonie Harderwijk is opgericht op 23 september 1876. De vereniging is ruim een eeuw lang onlosmakelijk verbonden geweest met de muziekkoepel aan de plantage: zij had het voormalige Sophia Badhuis met bijbehorend terrein als thuisbasis en heeft begin deze eeuw de muziekkoepel op haar terrein gebouwd.

Bij de watersnood in 1916 komt het terrein volledig blank te staan en zijn de gebouwen flink beschadigd. Het zal jaren duren voordat de vereniging weer optimaal van haar eigen onderkomen kan genieten.

In de jaren 90 moet de vereniging weg van haar vertrouwde plek: De muziekkoepel verdwijnt en een nieuw gebouwencomplex wordt uit de grond gestampt: het huidige woonzorgcomplex Randmeer. De Harmonie die inmiddels meer dan 150 leden telt koopt als vervangende ruimte het leegstaande Protestants Militair Tehuis aan de Deventerweg. Dat blijkt een gouden greep. De grote speelzaal van twaalf bij achttien meter is groot genoeg om er concerten te geven, en de zaal is zelfs geschikt voor de trainingen van de aan de vereniging verbonden Majorettes.

Ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan in 2001, is de geschiedenis van de vereniging uitgebreid verhaald in een boek van Jan Rensen: “Over één stemming. 124 jaar Stedelijke Harmonie Harderwijk.’’

In 2019 kwam het verhaal van de muziekkoepel tot een mooie afronding: In september onthulde het gemeentebestuur samen met architect Fred Kapelle de nieuwe muziekkoepel in het Plantagepark in Harderwijk.

In 2021 heeft de Stedelijke Harmonie Harderwijk haar muzikale krachten gebundeld met Chr. Harmonie Crescendo Ermelo en is een nieuw regionaal harmonieorkest opgericht: Regioharmonie De Verbinding.

En hoe het ons daarna vergaan is…. leest u op de rest van de website.

Sponsor worden?

Wil je graag een bijdrage leveren? Je kunt onze vereniging steunen door sponsor te worden.